tel تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی برودتی 09127751882          

با تجربه و بهره مندی از دانش روز و نیروی جوانی برآنیم تا وجه تمایزی در طراحی، اجرا، نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیرات تخصصی تاسیسات، برودت و برق صنعتی خلق کنیم

تست سالم بودن خازن موتور

اگر در زمینه تعمیرات موتورخانه فعالیت دارید مطالعه مطلب تست سالم بودن خازن موتور Capacitor میتواند برای شما مفید باشد
خازن وسیله ای است که به منظور ایجاد گشتاور قوی راه اندازی و حرکتی در موتورهای تک فاز به کار می رود. ظرفیت هر خازن برحسب میکروفاراد (μF) بر روی بدنه ی آن نوشته شده است. خازن ها به طور سری با سیم پیچ کمکی (راه انداز) در مدار قرار می گیرند و بر دو نوع اند.
الف) خازن کار (خازن روغنی): این خازن به طور دایم با سیم پیچ راه انداز به صورت سری در مدار قرار می گیرد. ظرفیت خازن کار نسبت به خازن راه انداز کمتر است. ظرفیت این خازن ها معمولاً تا ۴۰ میکروفاراد می باشد.
ب) خازن راه انداز (خازن خشک): این خازن به طور لحظه ای و در هنگام راه اندازی موتورها با سیم پیچ کمکی به طور سری در مدار قرار می گیرد و سپس توسط رله ولتاژ و یا رله ی جریان از مدار خارج می شود.
معمولاً برای تخلیه ی بار الکتریکی خازن های خشک شارژ شده یک مقاومت الکتریکی (از نوع کربنی) را به طور موازی با خازن لحیم می کنند. در صورت نداشتن مقاومت برای تخلیه ی بار الکتریکی می توان به وسیله ی یک تکه سیم خازن را اتصال کوتاه داد (برق خازن بایستی قطع باشد). در شکل ۳۸-۲ چند نمونه از خازن نشان داده شده است.
شکل 38-2-خازن کار و خازن استارت

تست سالم بودن خازن موتور


1-11-2-دستور کار شماره ی ۸: آزمایش سالم بودن خازن
ابزار و وسایل مورد نیاز: مولتی متر، ولت متر تابلویی، آمپرمتر تابلویی، سر پیچ لامپ، دوشاخه ی برق، مقداری سیم، فازمتر، پیچ گوشتی، سیم لخت کن، سیم چین و خازن


مراحل انجام کار
الف) آزمایش سالم بودن خازن
١- سلکتور مولتی متر را در حالت اهم قرار دهید (از رنج K10R× و یا بیشتر استفاده کنید).
۲- خازن را به وسیله ی یک تکه سیم تخلیه کنید (در صورت شارژ بودن).
٣- سیم های رابط اهم متر را به دو سر خازن وصل کنید. در صورت سالم بودن خازن عقربه ی اهم متر برای یک لحظه منحرف شده و بار دیگر به حالت اوّل خود بر می گردد (شکل ۳۹-۲). اگر انحراف عقربه ی اهم متر قطع نشد خازن دارای اتصال کوتاه است و اگر عقربه اصلاً منحرف نشد خازن دارای قطعی است که در هر دو حالت غیرقابل استفاده و خراب است. اگر بدنه ی خازن دارای سوراخ و یا شکستگی باشد نیز خازن خراب است.
شکل 39-2-در صورت سالم بودن خازن، عقربه ی اهم متر یک لحظه منحرف شده و سپس به حالت اوّل بر می گردد

تست سالم بودن خازن موتور


ب) آزمایش سالم بودن و تعیین ظرفیت خازن
١- مداری طبق شکل ۴۰-۲ آماده کنید.
۲- دوشاخه را به برق ۲۲۰ ولت وصل کنید. در صورت سالم بودن خازن لامپ با نوری ضعیف تر از حالت طبیعی روشن می شود. اما اگر نور لامپ طبیعی باشد و یا اصلاً روشن نشود خازن خراب است.
۳- در صورت سالم بودن خازن اعداد آمپرمتر (اگر عدد آمپرمتر خیلی کم باشد می توانید چند لامپ دیگر را با لامپ قبلی موازی ببندید تا جریان مدار به اندازه ی قابل خواندن با آمپرمتر برسد) و ولت متر را یادداشت کنید و با استفاده از فرمول C=AV3200 (A آمپر و V ولت) ظرفیت تقریبی خازن برحسب میکروفاراد را محاسبه نمایید.

تست سالم بودن خازن موتور

شکل 40-2-مدار آزمایش سالم بودن و تعیین ظرفیت خازن

در عملیات سرویس و نگهداری چیلر نیز دانستن چگونگی تست سالم بودن خازن موتور کاربرد دارد.